Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję, wobec serwisu internetowego PayPal Europe. W toku przeprowadzonego postępowania doszło do potwierdzenia podejrzeń o stosowaniu przez PayPal niedozwolonych postanowień oraz nakładaniu dotkliwych sankcji (również finansowych) na użytkowników, którzy złamali warunki umowy. Za tak poważne naruszenia na Spółkę została nałożona kara w wysokości 106 689 453 zł. Decyzja nie jest prawomocna, wobec czego przedsiębiorca ma prawo złożyć odwołanie do sądu.
Prezes UOKiK uznał, iż katalog działań zabronionych zawarty w „Umowie z użytkownikiem PayPal” jest zbyt ogólnikowy. Wspomniany spis niedozwolonych zachowań umożliwiał m.in. ukaranie użytkownika już za samą próbę skorzystania z zablokowanego konta. Katalog sankcji grożących użytkownikowi za tzw. zabronione zachowania był równie ogólnikowy i posiadał otwarty charakter. Wobec tego PayPal Europe miała arbitralność podczas podejmowania decyzji. Zdumiewające jest to, iż serwis internetowy mógł w dowolnej chwili i według własnego uznania zablokować pieniądze użytkownika przez okres tak długi, jak będzie to konieczne.
Tak sformułowane postanowienia zawarte w „Umowie z użytkownikiem PayPal” skutkowały tym, iż konsument nie wiedział tak naprawdę jakie działanie może zostać uznane przez Spółkę za niedozwolone oraz jaka sankcja za nie grozi. Zdaniem Prezesa UOKiK - Tomasza Chróstnego, postanowienia zawarte w regulaminach czy też umowach muszą być jednoznaczne i zrozumiałe. W przedmiotowej sprawie serwis internetowy stosował zapisy o wieloznacznym i ogólnikowym charakterze.
Ponad 106 mln zł kary za stosowanie niedozwolonych postanowień
- Pobierz artykuł w formie pliku Pdf
- Drukuj treść tego artykułu
- Powrót do poprzedniej strony
- Kontakt na stronie Kontakt