Spór z nieuczciwym sprzedawcą lub usługodawcą nie musi zakończyć się fiaskiem. W przypadku trudności w załatwieniu sprawy na linii konsument-przedsiębiorca klienci nie pozostają sami, mogą zwrócić się o pomoc do Starostwa Powiatowego w Zwoleniu, gdzie powiatowy rzecznik konsumentów udzieli nieodpłatnego wsparcia w dochodzeniu roszczeń.
Profesjonalna pomoc
Starosta zwoleński - Stefan Bernaciak
Poczucie krzywdy w przypadku niewłaściwego wykonania usługi, uszkodzonego towaru, nietrafionych zakupów przez Internet, czy podpisania niekorzystnej umowy na pokazie marketingowym – te i inne problemy pomoże rozwiązać powiatowy rzecznik konsumentów. – Rzecznik zajmuje się przede wszystkim zapewnieniem konsumentom bezpłatnego poradnictwa oraz udzielaniu informacji prawnej w obszarze ochrony konsumentów. Pomaga im sporządzać pisma oraz występuje w ich imieniu do przedsiębiorców w sprawach ochrony interesów i praw konsumentów. W razie potrzeby udziela też pomocy przy dochodzeniu roszczeń na drodze sądowej – informuje starosta zwoleński Stefan Bernaciak.
Świadomy konsument
Powiatowy rzecznik konsumenta - Jadwiga Rojek
Jak podkreśla powiaty rzecznik konsumentów Jadwiga Rojek, najlepiej zapobiegać niejasnym sytuacjom i nie dać się nabić w butelkę nieuczciwym przedsiębiorcom. Do tego jednak potrzebna jest wysoka świadomość konsumencka. Dlatego tak ważne jest, aby znać swoje prawa i umieć je egzekwować. W tym celu w powiecie zwoleńskim prowadzone są liczne spotkania z lokalną społecznością. Rzecznik Jadwiga Rojek odwiedziła seniorów w Dziennym Domu Seniora w Zwoleniu, uczniów w miejscowym Liceum Ogólnokształcącym, a także wzięła udział w debacie w zwoleńskim Kinie Świt, poświęconej bezpieczeństwu seniorów. Uczestnicy spotkań otrzymali mini poradniki dla konsumentów pt. „Bądź świadomym konsumentem” przygotowanym przez rzecznik Jadwigę Rojek. Jest to zbiór informacji o prawach konsumentów, sposobach reklamacji, obowiązkach sprzedawców, ważności dokumentów, czy umów o charakterze konsumenckim. – Konsumenci jako słabsi uczestnicy rynku, są chronieni przez prawo, zarówno na szczeblu krajowym, jak i wspólnotowym Unii Europejskiej. Nic jednak nie zastąpi rozsądnego podejmowania decyzji przez samych konsumentów, którzy powinni znać i egzekwować swoje prawa, krytycznie podchodzić do informacji i ofert rynkowych, a także omijać tych, którzy naruszają ich interes – podkreśla rzecznik Jadwiga Rojek.
Warto szukać wsparcia
Kiedy jednak dojdzie do nadużycia ze strony nierzetelnego sprzedawcy czy usługodawcy, warto dochodzić swoich praw. Jeśli pojawiają się wątpliwości odnośnie dokonanej transakcji w zakresie zakupu towaru lub usługi, można skonsultować sprawę z właściwym dla swojego miejsca zamieszkania rzecznikiem konsumentów. W powiecie zwoleńskim nieodpłatna pomoc w tym zakresie udzielana jest w Starostwie Powiatowym w Zwoleniu. Powiatowy rzecznik konsumentów przyjmuje w każdy czwartek, w godzinach od 7.30 do 15.30 w pokoju nr 8. – Konsumenci są coraz lepiej chronieni przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Korzystajmy z przysługujących nam praw i możliwości pomocy w rozwiązywaniu sporów – podsumowuje wicestarosta Waldemar Urbański.
Mirosława Gregorczyk