Spór ze sprzedawcą lub usługodawcą? Pomoże Powiatowy Rzecznik Konsumentów dyżurujący w Starostwie Powiatowym w Zwoleniu
Niewłaściwe wykonanie usługi, uszkodzony towar, nietrafione zakupy przez Internet, czy podpisanie niekorzystnej umowy na pokazie marketingowym – te i inne problemy na linii konsument-przedsiębiorca pomoże rozwiązać Powiatowy Rzecznik Konsumentów, który pełni dyżur w każdy pierwszy i trzeci czwartek miesiąca w Starostwie Powiatowym w Zwoleniu. Co ważne, pomoc udzielana jest bezpłatnie.
Kto może skorzystać z pomocy rzecznika?
Rzecznik konsumentów chroni obywateli przed nieuczciwymi przedsiębiorcami. Trzeba więc wiedzieć i rozumieć, kto jest konsumentem. Jest to osoba fizyczna, która zawiera umowę z przedsiębiorcą na prywatny użytek: nie dla firmy i nie w związku z działalnością gospodarczą ani zawodową.
Jak konsumenci dają się „nabrać”?
Konsumenci notorycznie spotykają na swojej drodze nieuczciwych przedsiębiorców. - Sprawy, z którymi przychodzą do mnie mieszkańcy powiatu zwoleńskiego są bardzo podobne do tych, które prowadzę w Radomiu – mówi Jadwiga Rojek, Powiatowy Rzecznik Konsumentów. - Dotyczą one w dużej mierze umów zawieranych przez Internet, czy podpisanych we własnym domu w obecności domokrążcy, a także umów zawartych na różnego rodzaju pokazach. Tam zachęceni przez sprzedawców niesamowitymi właściwościami oferowanych przez nich rzeczy, decydują się na zakup np. naczyń za duże pieniądze, czy specyfików, które rzekomo mają poprawić nasz stan zdrowia. A najczęściej są to kwoty liczone w tysiącach złotych Klienci takich pokazów są zazwyczaj zauroczeni, ponieważ prowadzący je sprzedawcy są świetnie przygotowanymi profesjonalistami i potrafią wmówić nam, że coś nas uzdrowi, czy ułatwi życie. Zwykle nie ma to nic wspólnego z rzeczywistością, a po zakończeniu takich spotkań odbieram mnóstwo telefonów od „nabranych” konsumentów, którzy ulegli ogólnej euforii i zachęceni obiadem, czy obiecanymi gratisami o rzekomo dużej wartości, podpisali umowy. Dzwoniących i odwiedzających mnie klientów takich pokazów nurtuje zwykle jedno pytanie, „co teraz, jak się z tego wycofać?”. Często spotykam się również z problemami napotkanymi w drodze reklamacji zakupionych towarów i usług. W wielu przypadkach jestem w stanie konsumentowi pomóc – informuje Jadwiga Rojek.
Gdzie szukać pomocy?
Mieszkańcy powiatu zwoleńskiego, którzy potrzebują porady lub pomocy w sprawie konsumenckiej, mogą zwrócić się o pomoc do Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Codzienne dyżury pełnione są w Starostwie Powiatowym w Radomiu w godzinach pracy urzędu. W Zwoleniu również można uzyskać taką pomoc. W każdy pierwszy i trzeci czwartek miesiąca w godzinach od 7.30 do 14.00 rzecznik pełni dyżur w zwoleńskim Starostwie Powiatowym. – Warto wiedzieć też, że wszystkie wzory pism, informacje, materiały edukacyjne i porady konsumenckie można znaleźć na stronie internetowej: porady.konsumenci.org oraz na stronie Starostwa Powiatowego w Radomiu, w zakładce „Rzecznik Praw Konsumenta”. Zachęcam do zaznajamiania się z publikowanymi tam materiałami, ponieważ mogą one pomóc w uniknięciu konsumenckich kłopotów – podkreśla Jadwiga Rojek.
W jaki sposób pomoże rzecznik?
Podczas pełnionych dyżurów rzecznik może udzielić nieodpłatnych informacji i porad w zakresie przysługujących konsumentom praw. Zajmuje się występowaniem na rzecz konsumentów do przedsiębiorców w obronie ich interesów, udziela pomocy w pisaniu pism i kierowaniu spraw na drogę postępowania sądowego, wytycza powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępuje za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów. Może także wystąpić do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z wnioskiem o wszczęcie postępowania przeciwko przedsiębiorcom nadużywającym pozycji dominującej na rynku oraz w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Składa również wnioski o zmianę lub stanowienie prawa miejscowego w sprawach ochrony konsumentów.
Mirosława Gregorczyk