Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zwoleniu wychodzi naprzeciw potrzebom dzieci, uczniów oraz ich opiekunów, oferując im wsparcie w trudnym czasie pandemii. W ramach Szkoły dla Rodziców i Wychowawców oraz Programu Wzmacniania Rodziny odbyły się warsztaty, podczas których specjaliści uczyli radzenia sobie z negatywnymi emocjami, a także przekazywali cenne wskazówki dotyczące tego, jak poszerzać kompetencje rodzicielskie i wzmacniać więzi rodzinne.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zwoleniu jest placówką publiczną, której głównym celem jest udzielanie wsparcia dziecku i jego rodzinie. – W Poradni, oprócz diagnozy, terapii i konsultacji prowadzone są różnorodne szkolenia i warsztaty, które są celną odpowiedzią na potrzeby lokalnej społeczności. Placówka odgrywa ogromną rolę we wspomaganiu rozwoju dzieci i młodzieży, a także prowadzi liczne działania wspierające rodziców i nauczycieli. Zachęcam do zapoznania się z ofertą Poradni i korzystania z jej usług – mówi starosta zwoleński Stefan Bernaciak.
Program Wzmacniania Rodziny
Warsztaty z wychowankami w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu
W okresie od 22.02.2021r. do 26.04.2021r. w Poradni zrealizowano cykl warsztatów skierowanych do rodziców i dzieci w wieku 10-14 lat. Odbywały się one w ramach realizacji rekomendowanego Programu Wzmacniania Rodziny. Spotkania prowadzili specjaliści pracujący w Poradni, którzy ukończyli kurs uprawniający do realizacji tego projektu: Magdalena Michałowska-Kmiecik, Ilona Sobieraj, Joanna Zubrzycka oraz Edyta Karbowińska. – Program Wzmacniania Rodziny jest programem z zakresu profilaktyki uniwersalnej, przeznaczonym dla wszystkich rodzin, niezależnie od stopnia zagrożenia nastolatków problemami związanymi z używaniem substancji psychoaktywnych lub innymi zaburzeniami – mówi Magdalena Michałowska – Kmiecik, psycholog. - Głównym założeniem warsztatów było rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców, wspomaganie rozwoju umiejętności interpersonalnych wśród nastolatków oraz wzmacnianie więzi w rodzinach. Efektem jest poprawa relacji między dziećmi, a rodzicami, co z kolei minimalizuje ryzyko zażywania przez nastolatków substancji psychoaktywnych – podkreśla Izabela Młyńska, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu.
Spotkania odbywały się raz w tygodniu i były podzielone na dwie części. Podczas pierwszej rodzice i dzieci pracowali osobno pod okiem trenerów. Druga część była wspólna dla obu grup. Jak podkreślają specjaliści prowadzący zajęcia, program pomógł zarówno rodzicom, jak i ich dzieciom. Przepracowanie całości materiału na sesjach rodzinnych pozwoliło na dogłębne zrozumienie zasad oraz norm współżycia w rodzinie przy zachowaniu poszanowania godności i potrzeb każdego jej członka.
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców
Kolejnym projektem jaki w okresie: 05.02.2021r.-02.04.2021r. realizowała Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Zwoleniu jest Szkoła dla Rodziców i Wychowawców. – Uczestnicy przeżyli przygodę, która pozwoliła im dokonać głębszej refleksji na temat wychowania własnych dzieci. Spotkania poświęcone były tematyce budowania relacji dorosły – dziecko. W zakresie tego obszaru zrealizowano następujące treści: wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane; rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć; aktywne, wspierające słuchanie; motywowanie dziecka do współdziałania; modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka; uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole; wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka; budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka; konstruktywne rozwiązywanie konfliktów – mówi Ilona Sobieraj, psycholog.
Sesja rodzinna podczas warsztatów.
Zajęcia odbywały się raz w tygodniu i trwały każdorazowo trzy godziny. Prowadziły je: Joanna Zubrzycka – pedagog i Ilona Sobieraj – psycholog.
- Zapraszamy do zapisów na kolejne edycje Szkoły dla Rodziców i Wychowawców, Programu Wzmacniania Rodziny oraz innych warsztatów zawartych w ofercie Poradni. Udział w tego typu spotkaniach zdecydowanie pomaga w codziennym życiu, pozwala budować coraz lepszy kontakt ze swoimi dziećmi, wspierać je w rozwoju psychicznym i społecznym oraz podnosi kompetencje rodziców w rozwiązywaniu problemów w relacjach z dzieckiem– podsumowuje dyrektor Izabela Młyńska.
Mirosława Gregorczyk